Gå til hovedindhold

Skolebestyrelsens årsberetning 2024-25

Se årsberetningen her.

tree on body of water near mountains

Indhold

    Skolebestyrelsens årsberetning – skoleåret 2024/2025

    Skolebestyrelsen skal årligt – jf. folkeskolelovens § 44 – aflægge beretning om sit arbejde for det forgangne skoleår. Skolebestyrelsen vil med denne beretning opsummere hvad bestyrelsen har arbejdet med i skoleåret 24/25. Referater fra de enkelte møder ligger på skolens hjemmeside.

    Interesserede er meget velkomne til at stille spørgsmål, komme med synspunkter eller stille forslag til det fremtidige arbejde i skolebestyrelsen. 

     

    Skolebestyrelsens arbejde

    Skolebestyrelsens motto er: Høj kvalitet i læringen og trivsel på tværs af fag og i hele skoleforløbet.

    Skolebestyrelsen har i skoleåret været særligt optaget af skolens økonomi, som nu er bragt i balance, idet underskuddet er håndteret.  Skolen har fortsat ikke fået udmeldt sin endelige samlede økonomiske ramme for2026.

    Skolebestyrelsen har opdateret skolens leveregler, så de understøtter skolens arbejde med gode fællesskaber, og så de også adresserer de digitale fællesskaber. Princippet for 9. klassernes sidste skoledag er opdateret, og der er udarbejdet et nyt kommunikationsprincip.

    Skolens systematiske arbejde omkring høj kvalitet i læsefagligheden, bl.a. via tidlig screening for ordblindhed og systematiske indsatser for de elever, der er ordblinde, er fortsat i indeværende skoleår.

    Igen i år har der været afholdt kontaktforældremøder via Teams med relevant orientering til hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling. Der var ligeledes gode drøftelser om skolens generelle arbejde med kvalitet i undervisningen og de emner, der optager kontaktforældrene. Der har også været afholdt et fysisk kontaktforældremøde, hvor bestyrelsen ønskede input til arbejdet frem mod et kommunikationsprincip. 

    Udskiftning af skolens tag er påbegyndt i januar 2025, kommunikation herom udsendes af kommunen. Arbejdet skrider nogenlunde planmæssigt frem og forventes afsluttet i sommerferien 2025.

     

    Mødeaktivitet og øvrigt engagement

    Skolebestyrelsen har gennem skoleåret afholdt én arbejdsdag samt 8 ordinære møder.

    Derudover har der været afholdt virtuelle dialogmøder med kontaktforældrene i hhv. indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen, jf. ovenfor.

    Af andre aktiviteter kan nævnes, at repræsentanter for bestyrelsen sammen med skolens ledelse uddelte croissanter på medarbejdernes dag og er kommet med indlæg om bestyrelsens arbejde på klasse-forældremøder. Derudover har bestyrelsen deltaget i skoleråd og skoledialog, som er fora, hvor skolebestyrelsens repræsentanter mødes med andre skolebestyrelser i kommunen og med kommunale politikere i Børne- og Ungdomsudvalget. 

     

    Høringssvar

    I skoleåret 24/25 har bestyrelsen afgivet følgende høringssvar til kommunen: 

    • Høringssvar vedrørende Budget 2025-2028
    • Høringssvar vedrørende ændring af skoledistrikter for skoleåret 2026-2027.

    Høringssvaret er - ligesom skolens principper og værdier mv. - tilgængeligt på skolens hjemmeside.

      

    Skolebestyrelsens kompetence

    Skolebestyrelsens opgave er at føre tilsyn med skolen i alle forhold af skolens virksomhed. Skolebestyrelsen kan i den anledning stille spørgsmål til skolens ledelse omkring alle dele af skolens virke.

    Tilsynet tager afsæt i en række principper jævnfør Folkeskoleloven. Nogle er lovpligtige, andre bliver lavet hvor bestyrelse og skoleledelse finder det hensigtsmæssigt. Skolen agerer inden for rammerne af disse principper og genbesøger løbende eksisterende principper og overvejer nye. 

    Alle skolens principper ligger på skolens hjemmeside: https://kongevejensskole.ltk.dk. Her kan man også læse om skolens værdier og politikker, samt skolens arbejde med at skabe fællesskab og trivsel. Principperne ligger under fanen ’Bestyrelse’.

    Et eksempel på et princip vi har i spil hver dag, er ’Princip om skole/hjem-samarbejde’. Formålet, som nævnes øverst i princippet, er, at et godt skole/hjem-samarbejde skal bidrage til at opnå forståelse, anerkendelse og respekt mellem hjem og skole, så man sikrer et optimalt samarbejde omkring læring og trivsel igennem hele skoleforløbet. Herefter opremses 10 konkrete aktiviteter som skal understøtte formålet. Til sidst specificeres skolens, forældrenes og elevernes (aldersrelaterede) ansvar.

     

    Skolebestyrelsens sammensætning

    Bestyrelsen består af syv forældrevalgte medlemmer, to medarbejderrepræsentanter og to elevrepræsentanter. Herudover deltager skoleleder Susanne Carlsen, viceskoleleder Michael Hassing og SFO- og klubleder Gitte Grabas i skolebestyrelsesmøderne uden stemmeret.

    Bestyrelse består pr. 1. juni 2025 af følgende medlemmer:

     

    Forældrerepræsentanter:

    • Kenneth Quistgaard Børgesen (bestyrelsesformand, forælder til børn i 8.Z og 5.C)
    • Katrine Krone (forælder til barn i 8.Z)
    • Martin Engelhardt Hansen (forælder til børn i 8.X og 5.B)
    • Martin Villumsen (forælder til barn i 3.A) 
    • Gitte Rees-Andersen, forældrerepræsentant (forælder til barn i 3.A og bh. Klasse) 
    • Jonas Arp Fallov, forældrerepræsentant (forælder til barn i 9. X)
    • Pernille Aagaard Sparre, forældrerepræsentant (forælder til barn i 8.Z) 

    Følgende træder ud af bestyrelsen pr. 1. august 2025:

    • Pernille Aagaard Sparre, forældrerepræsentant (forælder til barn i 8.Z)
    • Jonas Arp Fallov, forældrerepræsentant (forælder til barn i 9. X)
    • Martin Villumsen (forælder til barn i 3.A) 

    Suppleant:

    • Jane Skaftved Mathiesen (forælder til børn i 9.w og 5.C)
    • Sara Bohnstedt Mørup (forælder til børn i 4.A og 2.A)
    • Lars Malik Lehn Dylander Rønstrup (forælder til børn i 2.B og bh. klasse)

     Medarbejderrepræsentanter:

    • Tobias Jakobsen
    • Ditte Rosenkrans

    Medarbejderrepræsentanter er valgt for en 1-årig periode. 

     

    Henvendelser til Skolebestyrelsen 

    Henvendelse til de forældrevalgte i Skolebestyrelsen kan ske gennem mail eller telefon (se info under bestyrelsens menu på skolens hjemmeside). Herudover kan der rettes henvendelse til skolens administration og ledelse på telefon 45 28 41 30.

    I skoleårets løb har der været enkelte forældrehenvendelser. Disse har primært været relateret til klassetrivsel.

    Vores skoleleder Susanne tager i samarbejde med lærerteam løbende drøftelser med forældre, hvis der er behov for det.

     

    Elevtal

    Skolens elevtal har igennem en årrække været rimeligt stabilt. Aktuelt er elevtallet 708 elever. Skolen har et elevtal pr. klasse, der spænder fra 19 elever til 27 elever.