SFO
Velkommen til SFO’en på Kongevejens Skole
Velkommen til SFO’en på Kongevejens Skole
SFO’en er en del af Kongevejens Skole. Vi er ca. 300 børn og 20 ansatte. Vores indskolingshus er fra 2001 og rummer 0. klasse til 3. klasse. Hvert afsnit har et fællesrum. Derudover har vi værksteder, små hyggerum, en tumlesal samt gymnastiksale og et stort udeareal.
Hasselcup fodboldturnering. SFOerne i Virum området møder hinanden over 2 dage.
Pigefodboldturnering på SFO KO. Med SFO´erne i Virumområdet.
Jul på Kongevejen – hele huset emmer af juleaktiviteter.
SFO Gå-For-En-Sag – børn og forældre sammen
Fastelavn afholdes sammen med skolen og foregår hele dagen.
Discofest og overnatning for 3. klasserne
Introaften for de kommende børnehaveklassebørn og forældre.
Vi har mange forskellige værksteder, som er placeret rundt i huset. I vores musikværksted har børnene mulighed for at indspille deres eget musiknummer. Der er også mulighed for at lave musikvideoer.
I bålværkstedet er børnene med til at tilberede mad over bål. Snobrød er altid et hit.
I vinterhalvåret spiller vi magiccard og brætspil (Dongens and Dragons).
På Mulitiværkstedet kan børnene male og tegne, lave papir, papmache, knytte nøgleringe osv.
På Kreaværkstedet syr vi puder, bamser, tøj til bamser, tasker og mange andre ting. I perioder filter vi og maler på silke mm. De store kan få symaskinekørekort.
I Oasen arbejder vi med genbrugsmaterialer og sætter fantasien i spil.
I Finværkstedet bliver der vævet, klippe/klistret og lavet smykker.
I stalden kan børnene lave fuglekasser, skibe, reparere løbehjul, arbejde med læder og andet.
I vinterhalvåret tager vi computervognene frem, og sammen spiller vi forskellige spil og arbejder med tekst og grafik.
I vores fantasiværksted bygger vi sjove ting af genbrugsmaterialer, spiller Warhammer, skak og brætspil og har løbende projekter.
Vi ønsker at udfordre og stimulere børnene ved at støtte deres læring, dvs. deres tilegnelse af kundskaber og færdigheder - musiske og kreative kompetencer - samt alsidige udvikling.
Vi vil give det enkelte barn kompetencer til at indgå i fællesskabet i det nære og også til at kunne glide ind i det store demokratiske fællesskab og bidrage som både samfundsborger og menneske.
Fritidspædagogikken har en særlig faglighed, hvis formål blandt andet er at fremme barnets alsidige udvikling.
Fritidspædagogikken skal medvirke til barnets dannelse og evne til at indgå i livslang læring og den er karakteriseret ved, at barnet befinder sig i et rum af frivillighed, hvor det gennem leg og læring møder andre børn på tværs af alder, køn og kultur.
Fritidspædagogikken tager sigte mod børneperspektivet for derved at skabe en børnekultur, der tager udgangspunkt i, hvad der rører sig i tiden. Udgangspunkt i hvad børnene viser interesse for, og hvorved barnet opnår en meningsfuld fritid.
Fritidspædagogikken udspiller sig desuden i et særligt rum mellem undervisningen og hjemmet. Med udgangspunkt i ”det hele barn” og ”helhed og sammenhæng i børns liv” har fritidspædagogikken og undervisningspædagogikken budt hinanden op til dans. Der arbejdes på at fremme en supplerende faglighed, hvor de to fagområder kan komplimentere hinanden.
At forældrene er trygge ved, at deres barn går på SFO
At forældrene har indsigt i deres barns hverdag, så de ønsker at søge medbestemmelse
At kommunikationen mellem forældre og pædagoger er til gavn for barnet. Dette opnår vi blandt andet ved at: