Gå til hovedindhold
Du er her:

Generelle informationer

Se ferieplanen for skoleåret, vores ringetider, ordensregler og skolens nøgletal

Skolegård i regnvejr
Skolegård i regnvejr
  • Ferieplan for skoleåret 2023/24

    Ferieplan Kongevejens Skole skoleåret 2023/2024
     

    • Sommerferie

    Lørdag den 24. juni - søndag den 13. august
     

    • Første skoledag

    Mandag den 14. august
            

    • Efterårsferie Uge 42

    Mandag den 16. oktober – Søndag den 22. oktober

    SFO og klub åben
     

    • Juleferie

    Fredag den 22. december -

    SFO og klub åben den 22. december

    SFO og klub lukket den 27. – 30. december

    SFO og klub lukket tirsdag den 2. januar

    SFO og klub åben den onsdag 3. januar

    Onsdag den 3. januar
     

    • Vinterferie Uge 7

    Mandag den 12. februar - Søndag den 18. februar

    SFO og klub åben
     

    • Påskeferie

    Mandag den 25. marts –

    SFO og klub åben den 25. – 27. april

    Mandag den 1. april
     

    • St. Bededag

    Fredag den 26. april
     

    • Kristi Himmelfartsferie

    Torsdag den 9. maj –

    SFO og klub lukket fredag den 10. maj 2024

    Fredag den 10. maj
     

    • 2. pinsedag

    Mandag den 20. maj
            

    • Grundlovsdag

    Onsdag den 5. juni
     

    • Sommerferie 2024

    Lørdag den 29. juni –
     

    De nævnte dage inklusive. Hertil kommer de lørdage og søndage, der ikke er omfattet af ovenstående.

  • Notat - Skoleudviklingssamtale forår 2023

    Kongevejens skole

    Formålet med skoleudviklingssamtalen

    Fra dette skoleår 2022/23 er skoleudviklingssamtalen obligatorisk jf. Folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen i et samarbejde mellem skolens ledelse og forvaltningen, hvor vi sammen stiller skarpt på skoles situationsbillede og skoleudvikling. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af skolens udfordringer, udviklingsområder og de udviklingsindsatser, der iværksættes fremadrettet. Skoleudviklingssamtalen skal tage afsæt i, hvordan elevernes læring, dannelse og trivsel bedst styrkes i skole og SFO.

    I dette skoleårs udviklingssamtaler, skal vi som det fælles have fokus på to af indsatserne fra ”Den kommunale redegørelse”:

    • Udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet

    • Fokus på undervisningsformer og -indhold, som sigter på at øge elevernes trivsel (med udgangspunkt i Center for Ungdomsforsknings forskning om tempo, præstation og psykologisering)

     

    Fra skolen deltager:

    Susanne Carlsen, Michael Hassing, Louise Strømvig og Gitte Grabas

    Fra CUP deltager:

    Mette Rønø (skolechef)

    Louise Hjorth-Jensen (skolekonsulent)

    Mødeleder: Mette Rønø

    NOTAT

    Ledelsen gennemgik indsatser i skoleåret 2022/2023 med udgangspunkt i skoleplanen. Omkring juletid mødes ledelse og personale om en midtvejsevaluering, hvor der bliver kigget på data og indsatsområder blive justeret til, så de bedst muligt imødekommer de behov, der er på skolen.

    Trivsel

    Eleverne trives generelt godt på skolen og alle årgangsteam arbejder med trivselsundersøgelsen. På skolen er man optaget af at blive klogere på, hvordan man gennem forudsigelighed og struktur kan skabe ramme for et mere roligt liv i og uden for skolen med færre forstyrrende impulser. Der samles viden om området ved at hente inspiration fra Frederiksberg kommune, hos psykolog Susan Hart og Gro Emmertsen Lund. I skoleåret 2023/2024 vil der på skolen blive arbejdet med dette ved i første omgang at have fokus på den gode opstart af timen.

    Ungeprofilundersøgelsen bruges som data i trivselsarbejdet, hvor SSP-teamet kigger resultaterne igennem og finder indsatsområder sammen med de relevante årgangsteam.

    I skoleåret 2023/2024 vil skolen være undersøgende på brugen af digitale enheder på skolen, så en mere bevidst brug af digitale enheder i højere grad kan understøtte elevernes trivsel i og uden for skolen.

    Lejrskolerne på 5. og 8. årgang er mobilfri.

    Den røde tråd i danskfaget

    På Kongevejens skole er der fokus på at gøre den røde tråd i danskundervisningen mere tydelig. Dansklærerne samarbejder om denne indsats, hvor der også er fokus på den røde tråd i ordblindeundervisningen.

    Indsats for elever i ufrivilligt skolefravær og den tidlige opsporing

    Der er udviklet et tilbud til elever i ufrivilligt skolefravær, hvor der er et bånd hen over ugen på to timer, som elever kan møde ind i. Her samarbejder en lærer og pædagog om at få eleverne trygt tilbage i skolen. Indsatsen går både på at være sammen med eleverne i ”Båndet”, men også på at være sparringspartner for lærere, pædagoger og forældre når eleverne er klar til at komme tilbage i klasserne. ”Båndet” er blevet til gennem et samarbejde med Heldagsskolen, der har gode erfaringer med denne model. Elever, der er tilknyttet ”Båndet” har en handleplan, og der er et særlig tæt skole/hjem-samarbejde omkring disse elever. Et udviklingsspor, som skolen er optagede af omkring denne gruppe elever, er tidligere opsporing. Skolen ønsker at lykkes bedre med at få øje på tidlige tegn på, at eleverne kan udvikle ufrivilligt skolefravær, i håbet om, at eleverne ikke når at være hjemme i længere perioder, inden den begynder at vende tilbage til skolen. Dette vil kræve et samarbejde med forældrene om at få øje på de tidlige tegn, da skolens ledelse oplever, at disse tegn i første omgang viser sig i hjemmet. Kongevejens skole vil i skoleåret 2023/2024 have fokus på styrket forældrekontakt og har allerede arbejdet med dette område ved at udvikle en fælles skabelon for forældremøder.

Ordensregler

  • Sneregler

    På den første rigtige sne-dag – skal alle lærere være gårdvagt i både 10- pausen og frokostpausen.

    På alle andre dage med sne, har den normale gårdvagt og bagvagten tilsyn i frikvartererne sammen.

    Aftaler med børnene:

    • Man skal være gode ved hinanden og respektere nedenstående regler
    • Der må ikke kastes med sne i skolegården
    • Der må ikke kastes med is-klumper
    • Man må ikke give hinanden en ”vasker

    Indskolingseleverne må lege med sne på græsboldbanen bag indskolingshuset.

    Eleverne fra mellemtrinnet og udskolingen må lege med sne på boldbanen, hvis denne er åben.

    Når boldbanen er lukket, skal dette respekteres.

  • Frikvarter

    Vi ønsker, at vores frikvarterer skal være en god og tryg pause for vores elever. Vi er mange børn samlet på vores arealer, og vi har derfor formuleret følgende enkle retningslinjer.

    Vi ønsker, at vi er en samlet skole og har derfor skabt mulighed for at være sammen på tværs.

    Indskoling

    • Man må være  bag indskolingshuset på legepladsen og foran indskolingshuset i skolegården.
    • Der er ingen boldspil, skateboard, rulleskøjter og løbehjul på flisearealet.

    Mellemtrin

    • Man være i skolegården og på boldbane.
    • Tante/onkel- ordningen understøttes med, at dem der er det, må være bag indskolingshuset

    Udskoling

    • Man må være i skolegården og på boldbane
    • Man må forlade skolens område i 12- frikvarteret.

    Regler for alle – sikkerheden er vigtig

    • Man må IKKE klatre i træer på Kongevejens Skole.
    • I skolegården må man først bruge skateboard, rulleskøjter/sko, løbehjul, mooncars o.lign efter klokken 12.00
    • Man udviser hensyn og følger de voksne anvisninger.

    Tilsyn: 

    Der er tilsyn i gården, bag indskolingshuset og på skolens boldbane. Vagterne cirkulerer igennem frikvartererne på hele skolens område.