Gå til hovedindhold

Skolens værdier og politikker

På Kongevejens Skole arbejder vi for at give eleverne gode og meningsfyldte skoledage, hvilket er omdrejningspunktet for vores planlægning og udvikling.

Indhold

    Mellemtrin olympiade

    Vores pædagogiske praksis udspringer således fra vores kerneopgave - skolens fundament. Dit barn vil gennem sit skoleliv møde kerneopgaven som fundament for udvikling og praksis – og barnet vil møde værdierne i undervisningen, i SFO og klub.

    Hele skolen skal være et godt sted at være. Vi vil være en skole, der udviser tillid og respekt, hvilket er fundamentale elementer i vores tilgang til elever, forældre og i vores daglige samarbejde. Vi forventer, at vores samarbejdspartnere udviser tillid og respekt for vores faglige viden og fundament. Vi arbejder professionelt og for os er faglig udvikling tæt forbundet med trivsel.

    Kongevejens Skole kan og vil udvikling – vi vil give vores elever indsigt og udsyn, så de med robusthed og vedholdende tilgang forlader skolen, som et handlekraftigt og nysgerrigt ungt menneske med lyst til at gå videre ud i ungdomslivet. Hos os bliver man mødt af professionelle voksne, der med omsorg og forventning vil opnå noget med eleverne. Alle elever skal udfordres passende og opleve sig selv som en værdifuld del af fællesskabet – det er et fælles ansvar, som vi forventer, at forældrene tager aktivt del i.

    Skolens fødselsdag

    På Kongevejens skole ønsker at udfordre eleverne i såvel skolens undervisningsdel som fritidsdel.

    Vi vil stimulere og støtte elevernes læring dvs. deres tilegnelse af kundskaber, færdigheder og musisk/kreative kompetencer samt alsidige personlige udvikling.

    Vi ønsker at værne om fællesskabet. Vi vil give den enkelte elev kompetencer til at indgå i fællesskabet i det nære og også til at kunne glide ind i det store demokratiske fællesskab og bidrage som både samfundsborger og menneske.

    Vi vil sikre, at eleverne trives og har lyst til at lære mere, og at alle oplever Kongevejens Skole som en attraktiv skole, hvor der er engagement og arbejdsglæde.

    Se hvad vi gør

    Det er alles ansvar, at vi har et godt fællesskab,når vi er i skole

    Vi skal vise respekt i tale og opførsel - såvel fysisk som digitalt 

    Alle hjælper med, at der er pænt og rent på skolen

    Vi bidrager til et godt læringsmiljø, når vi møder i skole

    Vi skal alle bruge sund fornuft i omgang med hinanden og behandle skolens inventar med respekt

    Mobiltelefoner opbevares (hvis de medbringes) på hotel

     

    Cykler parkeres i cykelparkering på følgende områder:

    For eleverne i indskolingen skal cyklerne parkeres langs indskolingshuset mod Kongsvænget.

    For eleverne på mellemtrinnet skal cyklerne parkeres ved klubben

    For eleverne i udskolingen skal cyklerne parkeres i cykelskurene.

     

    Løbehjul parkeres ved indskolingshus

    Se Mad og måltidspolitik i Lyngby-Taarbæk Kommune, der også gælder på Kongevejens Skole.

    Man kan man hver dag få leveret frisklavet mad fra skolekantine.dk

    Bestilling og betaling sker på Internettet.

    Opret en konto ved at klikke her: Opret konto

    Sæt penge på kontoen ved at vælge "Indsæt i menuen"

    Bestil maden ved at vælge "Bestil" i menuen.

    Det er muligt at tilmelde sig "automatisk bestilling" og "automatisk optankning" - hvis man gør det, så kommer skolemaden helt af sig selv.

    Skolen er røgfri - både for elever såvel som for lærere.

    Ordblindhed er en specifik funktionsnedsættelse, som er kendetegnet ved, at man har svært ved at afkode ord. Når man afkoder ord, udnytter man skriftens lydprincip ved at omsætte bogstaver til lyde og sætte disse lyde sammen til ord. Afkodning af bogstav- og ordlyde tager længere tid og er mere krævende for ordblinde elever, eleverne bliver udfordrede på deres læse- og skrivefærdigheder, og der er en vis risiko for, at de kan blive udfordrede på deres selvværd og generelle motivation for at gå i skole.
     

    I denne oversigt kan du læse mere om, hvad vi på Kongevejens skole kan tilbyde, for at hjælpe elever i skriftsproglige vanskeligheder i forholdet til faglige og personlige udfordringer forbundet med ordblindhed.
     

    Hvad gør vi ved mistanke om ordblindhed? (Tidlig identificering, tidlig hjælp)
     

    ● Ved mistanke om ordblindhed kan elevens forældre henvende sig til klassens dansklærer, eller dansklæreren kan henvende sig til forældre med en evt. mistanke. Hvis en lærer har mistanke om ordblindhed, skal forældrene inddrages inden videre testning. 

    ● Klasselæreren kontakter læsevejlederen med sin bekymring og aftaler, hvem der skal teste yderligere, og hvilke uddybende test der skal tages, inden vi evt. indstiller til Den tværgående ordblindetest fra UVM. 

    ● Eleven testes af læsevejlederen/SUP-lærer og resultatet formidles til dansklæreren. 

    ● Læreren/læsevejlederen/SUP- læreren informerer dernæst forældrene om resultaterne. 

    ● Hvis der er mistanke om ordblindhed afklares individuelt, hvorvidt Den tværgående ordblindetest bør tages eller om andre tiltag bør iværksættes. Der fastlægges evt. en dato for ordblindetesten, og bemyndigelseserklæring underskrives af forældrene. Testperioden fra marts til maj skal overholdes for at sikre testens validitet.
     

    Hvad gør vi, når en elev testes ordblind? 

    Når en elev testes ordblind eller havende særligt svære skriftsproglige vanskeligheder, sættes dette i gang:
     

    ● Elevens lærere informeres af læsevejlederen og der aftales videre tiltag. 

    ● Forældrene informeres skriftligt af læsevejlederen om ordblindetestens resultat og bliver derudover kontaktet af klasselæreren. 

    ● Læsevejlederen indkalder til et indledende møde mellem forældre, dansklærer og læsevejleder/ordblindevejleder, hvor forældrene bl.a. præsenteres for vores intropakke. 

    ● Eleven tilmeldes NOTA af læsevejlederen. 

    ● Eleven introduceres til AppWriter samt koder og login af skolens it-vejleder og evt. læsevejleder. 

    ● Vejlederen deltager på et teammøde og sørger for, at teamet introduceres til ordblindevenlig undervisning. Derefter planlægges to årlige årgangs-/teammøder, hvor læsevejlederen sparrer med teamet. 

    ● Forældrene og eleven tilbydes et kursus i brug af it- hjælpemidler med skolens it-vejleder 

    ● Eleven tildeles en kontaktperson, som kan være enten klasselærer, dansklærer, en læse- eller ordblindevejleder. 

    ● Udformning af en individuel handleplan påbegyndes af læsevejlederen og fortsættes i et samarbejde mellem læsevejleder, lærer, forældre og elev. En gang årligt tilbydes forældre/elev en samtale, hvor denne plan evalueres og opdateres. 

    ● Eleven deltager i skolens ordblindeklub med andre ordblinde elever en gang om måneden.