Gå til hovedindhold

Stærke fællesskaber

På Kongevejens Skole handler det ikke kun om undervisning – vi skaber rammerne for, at børnene trives og udvikler sig i et trygt og struktureret miljø, hvor fællesskabet er i fokus.

Indhold

    Kongevejens Skoles antimobbestrategi

    “Mobning er handlinger, der holder en eller flere elever udenfor fællesskabet bevidst eller ubevidst. Mobning opstår i fællesskaber, som mangler noget positivt at samles om og foregår ved forskellige typer handlinger, der markerer hvem, der holdes udenfor. Mobning udspringer af utrygge kulturer, der opstår i sociale sammenhænge, man ikke kan trække sig fra”.
    (Kilde: DCUM – Dansk Center for Undervisningsmiljø)

    Vi forstår mobning som en uhensigtsmæssig fællesskabsforståelse, hvor det, man er sammen om, er at udelukke, ydmyge, udstille etc. Her er der tale om fællesskaber, der bygger på en lav tolerancetærskel. I en sådan fællesskabsorienteret forståelse af mobning er social eksklusionsangst en vigtig mekanisme. Man bliver en del af det, fordi man er bange for at blive udelukket. Børn kan af mange forskellige grunde handle uhensigtsmæssigt - vi ser børn i problemer og ikke børn med problemer.

    Mobning er en kompleks problemstilling, der kan foregå på mange måder offline, såvel som online. Den kan både være direkte/synlig eller indirekte/skjult.
    Forskning viser, at mobning rammer individuelt, men skabes socialt. Det skader det psykiske læringsmiljø for alle implicerede parter, omend i forskellig grad.
     
    Pædagoger og lærere på Kongevejens Skole arbejder vedvarende for at skabe mobbefrie miljøer, som bygger på stærke, trygge og forpligtende børnefællesskaber, der er grundlæggende for børns trivsel og positive udvikling. 
    På Kongevejens Skole indtænkes arbejdet med trivsel i alle fag og aktiviteter. Derudover har vi valgt at sætte trivsel på ugeskemaet i alle klasser.
      
    Vi er opmærksomme på de virtuelle fællesskabers betydning i børn/unges hverdag.

    Den digitale mobning kan ramme hårdere end den mobning, der foregår i den virkelig verden, da børnene aldrig har fri, afsenderen kan være anonym, sproget nogle gange er hårdere, man kender ikke antallet af by-standers (tilskuere), og konflikter kan eskalere meget hurtigt.

    Et konstruktivt forældresamarbejde præget af gensidig tillid er afgørende for både at forebygge og håndtere mobning. Vi forventer, at forældre bakker om, at klassens fællesskab er for alle, og at alle har et ansvar for at bidrage til fællesskabet.

    • På Kongevejens Skole, SFO og Klub har personalet ansvar for at arbejde vedvarende med børns trivsel. Der er fokus på at udvikle stærke og positive børnefællesskaber gennem læring og leg, hvor trivsel indtænkes i alle aspekter. Lærere/pædagoger har et vedvarende blik på, om der er tegn på begyndende ekskluderende handlinger. 
    • Alle klasser arbejder med forskellige metoder, der understøtter trivsel. 
    • På Kongevejens Skole har personalet ansvaret for at lave pladser og grupper, så alle børn ved, hvem de skal være sammen med.
    • I de fællesskabende læringsmiljøer i skolen er der desuden skemalagte trivselstimer, hvor der er mulighed for at sætte fokus på særlige emner og relevante problemstillinger sammen med børnene i et refleksionsrum.
    • I fritidstilbuddene SFO og klub arbejdes der gennem fællesskabende aktiviteter og traditioner med at skabe deltagermuligheder for alle. Personalet er særligt opmærksomme på ekskluderende handlinger og sprogbrug og bruger det uformelle rum til at arbejde med eventuelle problemstillinger. 
    • Skolen, SFO og Klub understøtter endvidere trivsel ved at have fællesskabende traditioner for klasserne, på årgangen og skolen.
    • Med udgangspunkt i skolens samværsregler oversætter lærere, pædagoger og børn disse til konkrete samværsregler for fællesskabet, i klassen, på årgangen, i SFO og på Klub. Disse samværsregler følges op og justeres løbende.
    • Børnene arbejder løbende med alderssvarende strategier til at kunne undgå eller håndtere konflikter. Det er vigtigt, at børnene opnår viden om, at egen adfærd kan være medvirkende til såvel optrapning som nedtrapning af konflikter. Målet er, at børnene skal kunne kende forskel på inkluderende og ekskluderende handlinger.

     

    • Skolen har et ressourceteam og trivselsvejledere, som understøtter læringsmiljøerne i skoletiden for alle børn.
    • Ressourceteamet deltager på det første forældremøde i børnehaveklassen og i klasser ved behov med fokus på, hvordan forældre i samarbejde med skolen kan understøtte klassens fællesskab, trivsel og forebyggelse af mobning.
    • Vi arbejder på alle årgange med hensigtsmæssig færden på de digitale medier. Dette sker fortrinsvist i trivselstimerne. Kommunens SSP-konsulent deltager på andet forældremøde på 2. årgang omkring digitale medier.
    • Vi har erfaring for, at der kan opstå akutte dilemmaer i klassen eller på årgangen. Sker det, går ledelse, trivselsvejledere og klasseteam straks i dialog og lægger en plan med relevant inddragelse af børn og forældre.
    • Det er vigtigt, at alle børn ved, hvor de kan henvende sig, hvis de har haft en ubehagelig oplevelse på nettet, som de har brug for at dele med en voksen.

    Når der modtages en henvendelse om mistanke om mobning eller lignende situationer igangsættes følgende plan:


    • Afklaring om, hvorvidt der er begrundet mistanke om mobning eller lignende.
    • Hvis det vurderes, at der er tegn på mobning eller lignende, udarbejder klasseteamet en konkret handlingsplan i samarbejde med trivselsvejleder og ledelse inden for 10 arbejdsdage fra første henvendelse.

    Denne henvendelse kan komme fra både elever, forældre og personale.  

    1. Analyse og afdækning af tegn på mobbemønstre
    2. Planlægning af tiltag
    3. Evaluering

     
    Under hele indsatsen er der udvidet skole/hjem-samarbejde med både klassen som helhed og særligt involverede forældre, ligesom indsatsen følges tæt af skolens ledelse og trivselsvejleder.
     
    Der følges yderligere op på forløbet efter 3 mdr. for at sikre fokus på tiltagenes effekt.

    Undervisningsmiljøvurdering

    Undervisningsmiljøvurderingen består dels af en status på elevernes undervisningsmiljø. Dels en beskrivelse af hvordan vi vil arbejde med at forbedre undervisningsmiljøet for alle elever.

    Undervisningsmiljøet vurderes ud fra tre parametre:

    Fysisk undervisningsmiljøsmiljø: Handler om skolens fysiske rammer som fx borde, stole, udeområder og toiletforhold, om skolens indeklima såsom temperatur, lys, luft samt om sikkerhed og sundhed.

    Psykisk undervisningsmiljø: Handler om elevernes trivsel, venskaber, forhold til lærere og skolekammerater, mobning samt om elevernes indflydelse på hverdagen.

    Æstetisk undervisningsmiljø: Handler blandt andet om udsmykning på skolen, atmosfæren, rummets materialer, og om rummet kan understøtte de aktiviteter, der foregår i det.

     

    Undervisningsmiljøvurderingen er gennemført i perioden: forår/sommer 2025

    Undervisningsmiljøvurderingen revideres næste gang: forår 2026

    Undervisningsmiljøvurderingen fornys: forår 2028

    Kortlægning af undervisningsmiljø:

    Metoder og værktøjer i kortlægningen:

    I kortlægningsprocessen indsamler vi data fra tre områder:

    • Nationale trivselsmåling
    • Elevfravær
    • Undersøgelsen: Børne- og Ungeliv

    National Trivselsmåling:

    Fra den nationale trivselsmåling har vi valgt at inddrage relevante parametre for at kunne underbygge vores datagrundlag

    Elevfravær:

    Fra forskningen ved vi at elevfravær kan være en indikator for begyndende mistrivsel. Derfor har vi valgt at inddrage data om elevernes fravær.

    Undersøgelsen: BørneUngeLiv:

    Undersøgelsen BørneUngeLiv er gennemført foråret 2025 og udgør en samlet sundhedsprofil for Kongevejens Skole

    Hvordan har vi grebet det an og hvem har deltaget i vurderingen?

    Skolens ledelse indsamler datapunkter som beskrevet ovenfor. 

    Data ordnes og bearbejdes til et overskueligt materiale. Med afsæt i dette materiale formulerer ledelsen forslag til hvilke områder, der med fordel kan laves tiltag på. 

    Ledelsen forelægger data og forslag til elevrepræsentanter (UMR), lærernes arbejdsmiljørepræsentant (AMR)

    Elevernes undervisningsmiljørepræsentanter, lærernes arbejdsmiljørepræsentanter formulerer i et samarbejde med ledelsen hvilke områder af elevernes undervisningsmiljø, der skal tilrettelægges konkrete indsatser på.

    Skolen har altid fokus på:

    • At øge trivslen
    • At reducere bekymrende skolefravær
    • At styrke stærke børnefællesskaber

    Det samlede oplæg præsenteres for skolebestyrelsen til endelig godkendelse.

    Herefter lægges undervisningsmiljøvurderingen på skolens hjemmeside.

    Eleverne på Kongevejens Skole giver overordnet set udtryk for, at de trives og at de er glade for at gå i skole. 

    Skolen har de seneste år igangsat en række tiltag med særligt fokus på at øge såvel den faglige som den sociale trivsel. 


    Af eksempler herpå kan nævnes:

    • Systematisk registrering og opfølgning på elevfravær på hele skolen
    • Indsatser for skolens elever under temaer som: 
      • Den gode pause
      • Venlighed i omgangstonen
      • Struktureret og synligt undervisningsmiljø
      • Udarbejde mobilpolitik
      • Udarbejde antimobbestrategi
      • Udvikling af den gode ”sidste skoledag” for 9. klasserne
      • Morgenværtsskab

    Tiltagene vurderer vi har haft positiv indflydelse på elevernes trivsel, hvorfor vi fortsætter dette arbejde.

    I datagrundlaget kan vi se, at eleverne generelt er mindre glade for toiletterne på skolen.  En tendens der ligeledes ses på såvel kommunalt plan som på landsdækkende plan. På skolen arbejder vi uden ophør på at forbedre elevernes oplevelse af at benytte toiletterne på skolen og sørger for hele tiden af sikre en høj grad af elevinddragelse i forhold til at målrette indsatserne (f.eks. i dialoger med skolens to elevråd). Dette arbejde fortsætter sideløbende med handleplanen herunder og vil ikke blive indskrevet som en særlig indsats. 

    Endvidere kan vi i datagrundlaget se, at elevfraværet generelt er steget det seneste år (særlig markant stigning ses i gruppen af elever, der har mere end 20% fravær). Det er vores vurdering, at det øgede fravær dels skyldes en ny kommunale registreringspraksis, hvor elever der i praksis har skolevægring, nu bliver registreret i systemet. Dels at vi lokalt har ændret praksis, så vi nu mere systematisk registrerer al fravær (også når elever kommer senere, går tidligere, skal til læge eller andet).
    Grundet de to ændrede registreringspraksisser sammenholdt med vores konkrete viden om skolens elever, vurderer vi, at elevfraværet nu er mere retvisende end tidligere målinger og ikke et udtryk for en stigning i det bekymrende elevfravær. 
    Vores fokus på at reducere bekymrende elevfravær vil også fremadrettet udgøre en central del af trivselsarbejdet på hele skolen. 

    Ud over nedenstående handlingsplan for det fremadrettede arbejde med elevernes undervisningsmiljø, er det besluttet, at alle klasseteam skal udarbejde formulere udviklingspunkter for deres klasse, hvor afsættet tages i det konkrete datamateriale for de enkelte klasser. 
    Udviklingspunkterne vil danne rammen for ledelsens dialog med klasseteamene omkring konkrete tiltag – samt eventuelle behov for kompetenceudvikling. 

     

    Her gør vi det godt: Her oplever vi udfordringer:
    • Færre elever møder for sent til undervisningen
    • Bh.kl. – 3. klassetrin er generelt glade for deres lærere
    • Bh.kl. – 3. klassetrin vurderer, at deres lærere er gode til at hjælpe dem
    • 4. – 9. klassetrin er generelt blevet gladere for deres klasse
    • Eleverne i 4. -9. klasse oplever oftere at lærerne møder præcist til undervisningen
    • Eleverne er generelt tilfredse med niveauet af grupperum
    • Eleverne er overvejende tilfredse med faglokalerne
    • Markant få elever føler sig mobbet 
    • I Bh.kl. – 3. klasse er der sket et fald i spørgsmålene: ”Er du glad for din skole” og ”Er du glad for din klasse”
    • I 4. – 9. klasse er der sket et fald i spørgsmålene: ”Er undervisningen kedelig” og ”Er undervisningen spændende”
    • Overordnet set er elevernes fravær steget
    • Elevernes lovlige fravær er steget markant
    • Eleverne oplever sjældent at blive inddraget i indretning/udsmykning af deres klasselokaler

     

    Beskrivelse af indsats og målgruppe Indsats Mål Ansvarlig Tidsplan

    I Bh.kl. – 3. klasse vil vi undersøge årsagen til at vi kan se et fald i besvarelserne: 

    ”Er du glad for din skole”

    ”Er du glad for din klasse”

    Med henblik på at kunne målrette vores bestræbelse på at alle skal være glad for sin klasse og sin skole

    UMR´ene gav ved mødet i indsatsgruppen udtryk for sammenhæng mellem uløste konflikter og mindre god trivsel. 

    De fleste konflikter opstår i frikvartererne, hvor der ikke altid er en voksen der kan hjælpe med at løse konflikten (=uløst konflikt)

    I nogle frikvarterer bliver der pt planlagt fælleslege, legemakkerpar, mv. i nogle frikvarterer, hvilket fungerer godt for nogen, men ikke for alle. Det vil være godt hvis der fremadrettet etableres tilbud af aktiviteter, der frit kan vælges imellem.

    Indsatsgruppen beslutter at afprøve modellen fra mellemtrin og udskolingen med frikvarters-aktiviteter. Elevrådet vil blive inddraget i at finde gode aktiviteter.

    Vores mål er, at eleverne skal være glade for at være på skolen og i klassen

    Vi ønsker at opnå en fremgang i antallet af elever der svarer positivt på spørgsmålene ”Er du glad for din skole” og ”Er du glad for din klasse” i trivselsmålingerne i foråret 2026 og 2027.

    Ledelsen, lærere og pædagoger i indskolingen

    Skoleåret 2025/2026

    Evaluering juni 2026 med henblik på fortsat målrettet indsats

    I 4. -9. klasse vil vi undersøge årsagen til at vi kan aflæse et fald i besvarelserne: 

    ”Er undervisningen kedelig” 

    ”Er undervisningen spændende”

    Med henblik på at kunne tilrettelægge undervisning der både er fagligt funderet og opleves interessant for eleverne

    UMR´ene gav ved mødet i indsatsgruppen udtryk for at undervisningen efter 3. klasse har markant mere undervisning via. portaler og ”læs/løs selv opgaver”. Dette gør undervisningen mindre varieret og mindre spændende. 

    UMR´ene gav ligeledes udtryk for, at der er store kvalitetsforskelle på de portaler, der anvendes i undervisningen. Nogle portaler er vanskelige at finde rundt i, hvilket fjerner fokus fra den egentlige undervisning.

    Indsatsgruppen beslutter at der skal ses på udbuddet af undervisningsportaler samt anvendelsen heraf.

    Indsatsgruppen beslutter ligeledes et fremadrettet fokus på fagteamenes didaktiske drøftelser med henblik på at skabe mere variation i undervisningen.

    Vores mål er at opnå et højt fagligt niveau i undervisningen samtidig med at undervisningen findes interessant, fællesskabende, motiverende og vedkommende, af eleverne

    Vi ønsker at opnå en fremgang i antallet af elever der svarer positivt på spørgsmålene: 

    ”Er undervisningen kedelig” og ”Er undervisningen spændende”

    Ledelsen og fagteamene

    Skoleåret 2025/2026

    Evaluering juni 2026 med henblik på fortsat målrettet indsats

    Overordnet vil vi på hele skolen arbejde med at reducere elevernes fravær/bekymrende fravær

    UMR´ene gav ved mødet i indsatsgruppen udtryk for at arbejdet med morgenværtsskab er vigtigt. Det er rart at der er voksne tilstede inden undervisningen starter. Det giver en rolig start på dagen. 

    UMR´ene fortæller, at der som regel er en eller to fraværende i klassen og at der i flere klasse er elever med særlige aftaler om at møde senere/gå tidligere eller lignende. Dette anses kun som en udfordring, hvis man er i gang med et projekt og ens makker er fraværende. Antallet af elever med højt fravær stiger jo ældre klassetrin.

    Ledelsen fortæller, at der er en øget mængde af forældre der beder om lov til at rejse uden for skoleferierne.

    Indsatsgruppen beslutter at fortsætte det nuværende arbejde i forhold til at reducere faktorer der kan medvirke til øget skolefravær – herunder at inddrage eleverne i hvilket udbud af frikvarters-aktiviteter der skal tilbydes fremadrettet.

    Indsatsgruppen beslutter ligeledes, at bringe drøftelsen ind i skolebestyrelsen med henblik på at udarbejde et princip for planlagt elevfravær som f.eks. at rejse uden for skoleferierne og lignende.

    Vores mål er at reducere elevfravær med særligt fokus på det bekymrende elevfravær. Herudover er det vores mål at styrke børnefællesskaberne på skolen, hvorfor vi også har fokus på at reducere det lovlige fravær

    Vi ønsker at kunne aflæse en reduktion i elevfraværet ved næste opgørelse af elevfraværet

     

    Ledelsen og Skole-bestyrelsen

    Løbende fokus
    Fraværs-rapport for skoleåret 2025/2026modtages i august 2026

    Hvordan og hvornår vil det være meningsfuldt at inddrage elevernes perspektiver på indretning og udsmykning af skolens fællesarealer samt klasselokaler

    UMR´ene gav ved møde i indsatsgruppen udtryk for en generel tilfredshed med udsmykningen i såvel klasselokalerne som på fællesarealerne. 

    Dette tilskriver de i høj grad at være lærernes og pædagogernes fortjeneste, da de står for hovedparten af udsmykningen.
    Eleverne er dermed ikke utilfredse med niveauet af inddragelse.

    Indsatsgruppen beslutter fremadrettet at være opmærksomme på at sikre øget elevinddragelse i skolens udsmykning. 

    Arbejdet hermed vil blandt andet finde sted i elevrådene, med lærerne og pædagogerne, i ledelsen og i skolebestyrelsen. 

    Vores mål er fremadrettet at sikre inddragelse af eleverne når skolens fællesarealer og klasselokalerne skal udsmykkes.

    Inddragelsen skal ske når det giver mening i forhold til at øge elevtrivslen. 

    Skolens ledelse sikrer et fremadrettet fokus på emnet i relevante fora

    Indsatsen løber i perioden august 2025 – juni 2026